- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Nyhetsbrev nummer 3 från IOM Varvet finns här.
IOM Varvet bjuder in till utförsäljning med glögg den 18/11 kl 18-21.
Seglarhälsningar / Tom, Håkan och Brunte
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Pga av den bistra väderleken så ställs klubbseglingen in. Spontana förslag på träningsseglingar framöver kan med fördel läggas ut på FB IOM SWE.
Seglarhälsningar / 94:an – Fredrik Edgren och medhjälpare
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Klubbsegling nr10 söndagen den 24 oktober i Saltsjö Duvnäs
10 seglare kom till start. Väderprognosen förutspådde mulet väder med en vindstyrka på 3 till 4 m/s från SV vilket också infriades. Vi valde att segla enligt tyska modellen som innebär att vi var max 7 båtar på banan i varje race. Banan var relativt kort och vi kunde lätt se alla rundningsmärken från vår plats på bryggan. Kombinationen med få båtar och kort bana gjorde att incidenter kunde undvikas. Totalt genomfördes 18 race och varje seglare seglade 12 race var. Enligt Claes Brunnhage var det den trevligaste klubbseglingen som genomförts under året.
Calle Petterson tog hem segern på 12 poäng endast 1 poäng före 2:an Claes Brunnhage och på 3:e plats seglade Thomas Gross elegant in på 28 poäng. Resultat finns här.
Stort Grattis till Calle Pettersson!
Stort tack också till alla medhjälpare för genomförandet av dagens segling.
Lars Engstedt/29
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
I år liksom förra året gick IOM SM i Nynäshamn på den långa piren som gör det möjligt att lägga bana oavsett vindriktning. 24 man anmälda från hela Sverige kom inkluderat fyra av våra seglarvänner från Norge som vi inte sett till på ett tag. Vi saknade våra danska och finska vänner men snart ses vi nog igen.
Lördag:
Vindriktningen var den minst gynnsamma och tvingade oss längst ut på piren där det till en början blåsta ungefär 7m/sek VSV och byigt. Första start planenligt kl.10.00.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Referat kommer inom kort. Resultat finns här.
Hälsningar / Claes Liljeson med crew.
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Dagens segling Master Cup 7 i Elfvik på NO Lidingö, bjöd på en tidvis frisk sydostlig vind ca 6-8 m/s. Inget regn och ca 12 gr. Totalt blev vi 9 båtar som kom till start, alla valde att segla med rigg B. Den hyffsat stabila vinden gjorde att vi bara behövde justera startlinjen 1 gång.
Vi höll på till 15:00 och hann med 16 seglingar. Det var tuffa race, och blandat i täten hela tiden. Inga höga ljud från bryggan hördes, trots att vi inte alltid var överens om situationen ute på banan. Är dock säker på att det är några av oss ”gubbar” som kommer att somna tidigt ikväll.
Resultat här
Hälsar Per Olsson och medhjälpare
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
15 st seglare mötte upp i Vadstena för IOM ranking nr 6. Vi seglade i sydostlig vind 4-8 m/s med B-riggen hela dagen längs med den sydligaste flytbryggan på västra hamnsidan. Örjan Friberg med sitt 7-manna funktionsärsteam ledde seglingen på ett strålande vis. Hela 21 race hann vi med vilket är nytt dagsrekord.
Byiga och vridiga förhållanden passade mästaren Collberg perfekt - grattis till överlägsen spik. Bosse 43:an var stabil tvåa och Magnus Timerdal spurtade frenetiskt till sig en tredjeplats.
Film finns här: https://www.youtube.com/watch?v=h0JSjup34uk
Bilder finns här: https://www.facebook.com/photo?fbid=10158711946967945&set=oa.891484748151024
Resultat finns här. Uppdaterad rankinglista på Resultatsidan.
Hälsningar / SRSS, Enmeterförbundet och Örjan Friberg med team
- Uppgifter
- Lars Ericson By
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Väderrapporten utlovade växlande vind från Nordost. Efter lite funderande och utbyte med Thomas E. beslutades att vi skulle pröva den yttre bryggan på Bosön. Fint ställe där vi inte varit på ett bra tag. Initialt hade vinden gått lite mycket på Nord, men efter ett par tre seglingar infann sig Nordosten. Vi genomförde 16 seglingar, alla med A rigg, och var klara i god tid före 15.00. Det blev en” high score” regatta med många segrare i delseglingarna, bland annat vår ordförande lyckades inkassera en spik, Grattis!!
Vi hade besök av några utsocknes, Jonas, Ulf och Bengt Oldsberg som kom med en sprillans K2! De gjorde alla tre bra ifrån sig. Prispallen såg ut ungefär som vanligt, denna gång med Bosse Jonsson främst, därefter Thomas Enwall på andra och Brunte på tredje plats, Bravo!
Vi hade 15 st. startande vilket får räknas som godkänt. Nästa Ranking kommer att ske i Vadstena, och jag hoppas att ett ansenligt gäng från Stockholm tar sig dit, dessvärre inte jag själv då jag den veckan befinner mig utomlands.
Resultat finns här. Rankingen är uppdaterad här.
Hälsningar / SWE 101:an Jocke och medhjälpare
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Det blev en kanondag, vackert väder och 10 glada seglare som ville mycket! Alla var taggade, koncentrerade och stämningen på bryggan var på topp. Inga hårda kommentarer och inget gapande!
Bananläggningen sköttes exemplariskt av Micke, Pelle och Thomas. Vill tacka alla som hjälpte till att genomföra denna segling, och man kan lära sig en hel del genom att vara arrangör. En olycka var nära att hända, när Brunte trampade snett, vägrade att släppa radion i sista länsen men som tur var lyckades han nå räcket i sista sekund.
Jag vill gratta Tommy till att han jobbar stenhårt att klättra uppåt i listan och deltar i alla seglingar. Heja, heja!!!
Ett stort grattis Brunte till segern! Tack alla för en trevlig söndagssegling!
Resultat finns här.
Hälsningar / 05:an Tom och medhjälpare
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Så kunde vi äntligen genomföra en rankingsegling igen, en liten seger i sig. Uppgiften att hitta en lämplig seglingsplats i närheten eller på Lidingö visade sig vara lite svår. De flesta platser led svårt av sjögräs och många andra var olämpliga för den VNV-vind som förutspåddes. Minst olämpligt bedömdes Gåshaga vara, vi vet ju att det kan vara lite skvalpigt från motorbåtar där men just denna dag visade det sig att Red Bull hade ett jättelikt event lite längre in i Kyrkviken! Vilket betydde massor av motorbåtar och skvalp av en magnitude vi aldrig sett tidigare.
Som lök på laxen vägrade vinden envist att följa prognosen, i stället för NNV vridande mot N, så vart det NV vridande mot V. Dessutom med ständiga 45 graders vrid och vindhål.