- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Dagens klubbsegling som genomfördes vid Måsungens Segelklubb i Saltsjö Duvnäs samlade 12 seglare. Vi valde att köra den Tyska modellen uppdelat i tre grupper. Det innebar att vi var 8 båtar på startlinjen och de som inte seglade kunde agera start- och måldomare samt att snabbt kunna rycka ut med jollen vid behov.
Vinden växlade under dagen i både styrka och riktning med banändring och byte mellan rig ett och två och slutligen tillbaka till ettan igen. Men alla var positiva och glada och vi kunde slutligen genomföra 12 seglingar.
Frågan år dock om det var själva arrangemanget som bidrog till det goda humöret eller var det möjligen de vackra tjejerna som trippade ut på bryggan för att vinterbada. Vem vet?
Segrare denna dag blev i alla fall Jonas Samson med SWE-60. Grattis!
Tack allihop som bidrog till en lyckad dag och tack till Mats Kullström och Thomas Enwall för hjälp med banan. Resultat finns här.
Tyvärr saknade vi vintagebåtarna denna dag. Hoppas de dyker upp till nästa Klubbsegling som äger rum den 18 april.
Seglarhälsningar / Michael SWE-16
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Pga av coronarestriktioner har följande ändringar beslutats i årets seglingskalender:
- Ranking 1, som var planerad att seglas i Gottskär har skjutits fram till hösten. Återkommer med nytt datum.
- IOM SM som var planerad att seglas i Nynäshamn 24-25 april har skjutits fram till 16-17 oktober, samma plats.
Hälsningar / SRSS och Enmeterförbundet
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Dagens segling vid Skärsätra Båtklubb lockade tio st tappra seglare. Prognosen såg tuff ut med fåtal plusgrader och rejält med vind så idag blev det gummibåten med motor (stället för lilla roddbåten), vilket var absolut rätt följebåt idag särskilt när ett par båtar vill segla över till Djurgården. Vi startade med rigg 2 och bytte på slutet till 3:an och då blåste det riktigt bra. Tio st på startlinjen i början blev till slut 5 st.
Vinden från väster möjligjorde en riktigt lång bana. Denna plats och Nynäshamn är troligen seglingsplatserna med de längsta banorna vi kan få i Stockholm. Snabba länsar med snabba promenader längs bryggan är bra för att hålla värmen.
Bosses nya båt går riktigt bra - Grattis! Per Olssons nygamla Alpha gick också mycket bra under dagen, lågt och fort är ofta en bra kombination. Resultat finns här. Bilder finns på IOM SWE FB.
Seglarhälsningar / Thomas Enwall och medhjälpare
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Bosse Jonsson, SWE43 har gjort en presentation av hur man kan förbereda och förbättra riggarna i sin IOM.
Många fina tips som är enkla att genomföra hemma på kammaren i väntan på att isarna ska släppa och att
coronasituationen ska tillåta oss att segla.
Dokumentet finns här
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Något att trösta sig med i vårt infrusna läge:
I Seglarförbundets senaste nyhetsbrev informerar man om en onlinekurs om nya Kappseglingsreglerna:
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Pga att vintern har tagit att stadigt grepp om Stockholm så ställer vi in den planerade klubbseglingen den 14 februari. Vi håller tummarna för att nästa klubbsegling på lördag den 6 mars kan genomföras.
/Styrelsen
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Denna information är riktad till SRSS medlemmar samt aktiva IOM-seglare i Sverige som inte är medlemmar i SRSS.
Stockholm Radiosegelsällskap (SRSS)
- SRSS årsavgift 2021 för aktiva IOM seglare är 250 kr. Medlemskapet ger rätt att deltaga i träningar och kappseglingar arrangerade av SRSS. SRSS pg-konto är 39 22 98-6. Märk din betalning med namn och eventuellt segelnummer. SRSS för därefter över 50 kr av de inbetalade 250 kr som årsavgift till Enmeterförbundet. Årsavgiften skall betalas senast den 15 mars.
- Årsavgiften för SRSS medlemmar som seglar andra båtklasser än IOM är 200 kr.
- Uppgifter
- Lars Ericson By
En ny version av kappseglingskalendern är nu publicerad.
Beroende på Coronasituationen kommer kanske seglingar behövas ställas in, men vi börjar optimistiskt med en full kalender för hela året.
Vi fortsätter med att slå ett slag för segling med Vintagebåtar.
Senaste versionen av kappseglingskalendern har kompletterats med att Vintage båtar är välkomna att segla tillsammans med modernare båtar. Det gäller KS 4, 5, 7 8, 9 och 10.
Sammanräkning av resultat för Vintagebåtarna är inte seglingsarrangörens uppdrag, den får utföras av de intresserade. Webredaktörerna kan hjälpa till att publicera listan.
Sammanräkning av 2019 års Vintageseglingar finns här.
Under det året deltog 8 seglare, varav 5 deltog en gång, 1 deltog 2 ggr och 2 deltog 4 ggr.
Nedanstående text är i huvudsak hämtad från en artikel på vår site, 11/6 2019
Those were the days - Sandhamn 2008. Bara bredbukiga skönheter.
Vi kör gemensam start med de övriga båtarna men sammanräkning i Vintage klassen sker separat.
Det borde finnas många gamla IOMer ute i stugorna, du som inte seglat IOM på länge: Kom med och återupplev kappseglingspulsen!
Om inte IOM klassen ska dö ut så måste vi försöka öka intresset igen.
En äldre IOM kostar inte mycket mer än en DF65...
Definitionen av en IOM Vintage är ”Design som härstammar från tiden före BritPOP”, dvs ca 2011 och äldre. Exempel på IOM Vintage design är: Topico, Picanto, Orion, Mad Max, Norlin, Khaa, Widget, Azetone, Bagheera, Sphincter, Quattro, P1, P2, etc.
"Varvet" på Lidingö har ett antal Vintage båtar i olika stadier av färdigställande, här kan man göra ett fynd.
Det finns också massor av delar, komponenter till IOM. Riggar,segel mm.
Länk till deras hemsida här
SRSS styrelse har utryckt en förhoppning att åtmistone två Vintagebåtar skulle kunna få "fodervärdar" hemma hos några av seglarna. De skulle kunna lånas ut till hugade seglare, kanske som prova på aktivitet.
Klubbseglingarna som vi har i kalendern lämpar sig utmärkt för att komma och prova på segling.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Då har årets säsong startat upp. Vi var 7st glada seglare som deltog, dagens seglingar ägde rum i ett vintrigt landskap, o vi seglade vid Måsungens Segelklubb i Saltsjö Duvnäs. Vi hade 3-5 ms från syd-sydväst. Alla var glada att säsongen var igång o vi höll bra Coronaavstånd till varandra på bryggan som vi använde. Vi startade 10.40 och avslutade kl 14.00, vi hann med 16 seglingar under dagen. Värdet var varierande under dagen med tilltagande snöfall efter lunch. Vindarna bjöd också på stor variation och rikligt med vred. Vi blev av med ett av våra märken när en större motorbåt körde av linan till det, annars flöt allt på bra!
Dagens segrare blev Thomas Enwall med Bosse Johnsson på andra plats o Lars Engstedt på 3:e plats. Måste nog utse Lars till dagens stora uppstickare. Lasse var så glad att han direkt lovade att ställa upp i SM i Nynäs i April.
Vill även tacka Claes Liljeson o Michael Carlberger för all hjälp! Nästa segling sker den 14-feb. Resultat finns här. Några bilder tagna av Lars E finns på FB IOM SWE.
Med bästa hälsningar / Mats Kullström
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Varvet håller öppet Hus 2/12 kl 18.00, Lidingö.
Vi bjuder på lite av varje, bl a glögg å pepparkaka
Detta IOM år börjar så sakteliga bli historia och 2021 står för dörren, så det är kanske dags för lite uppdateringar och fix av våra båtar. När vi nu träffas kan vi utbyta erfarenheter / hjälpa varandra / knyta nya kontakter & boka tid med klubbens olika experter i fråga om elektronik, segeltrim, böja master mm.
Vi har 3 vintagebåtar till försäljning:
- Bagheera
- Norlin (Peter’s sista)
- Topiko
Som vanligt har vi en hel del saker till båtarna, såsom beslag, block, kickar,fenor, bulbar, bommar, master, segel, skrov samt allt möjligt ”Gott å Blandat”.
Läs mer: Inbjudan till öppet hus på IOM Varvet onsdag den 2/12, kl 18
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
2020 års sista klubbsegling genomfördes på Aludden i Djursholm i skiftande vindar och gråmulen himmel,15 ekipage var anmälda och samtliga kom till start. För att följa folkhälsomyndighetens nya rekommendationer beslutades redan innan regattan att segla enligt den Tyska modellen, och att hålla två båtlängders avstånd både vid sjösättningsbryggan och seglingsområdet.
För att göra avsluta året lite annorlunda hade seglingsledningen planerat för en lagtävling eftersom det tack vare den naturliga uppdelningen i grupper i den Tyska modellen redan fanns. Röda laget bestod av 98, 43, 16, 94 och 11med 98 som lagledare, gula laget med 50 som lagledare bestod av 60, 6, 97 och 31, blåa laget med 101 som lagledare bestod av 198,29,33 och 52.
Redaktören skriver: Stort tack för årets trevligaste arrangemang med Håkan Grönvall som här grillar korv
Efter 9 starter var det dags för en välbehövligt paus för korvgrillning och intag av densamma och spekulationer i hur lagen presterat, redan här kunde man ana tendensen.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Första gången jag stiftade bekantskap med Staffan var när min pappa Lennart hade sin båt i Kyttingeviken norr om Lidingö Golfbana, när gamla pappa satt och pratade segling med Staffan. Då en ung kille med sin Finnjolle och sina visioner. Åren gick och Staffan prövade på det mesta såsom segelmakare, varvsägare, besiktningsman mm. Seglade finnjolle, starbåt, havskappsegling, Albin Express, 11 Metre One Design och så slutligen insåg han att det var One Meter som gällde, inte 11 meter.
Läs mer: Staffan Carlens, en folkkär vän har kastat loss och seglat vidare