Minifolkbåt

Rapport

Mini-F Gold Cup I Bordesholm, Tyskland

Fyra ungdomar från Stockholm hade hörsammat inbjudan till Gold Cup i Tyskland (Bosse L 80, Åke 75, Hasse F 72 och Tommy 73 år).

Förberedelserna var gjorda med rumsbokning och färjebiljettetter Göteborg – Kiel. Träningssegling på tisdagen före avresa (där vi alla blev slagna av Bengt). Bra uppladdning!

Vi åkte ner i två bilar.

Resan startade från Stockholm i lätt snöglopp men vädret förbättrades efter hand för att t.o.m. bli soligt närmre Göteborg.

Lunchpaus i köpcentret A6 i Jönköping.

Vid incheckningen till färjan godtogs inte Hasses körkort som identitetsdokument (måste vara pass eller internationell legitimation). Goda råd dyra och snabba. Hasse sa åt mig att ta båten över till Kiel med våra båtar och packning. Han skulle ta en taxi till Centralstationen och ta första bästa tåg till Stockholm för att hämta sitt pass och försöka hitta flyglägenhet till Hamburg dagen därpå.

Vi andra checkade in och tillbringade en behaglig natt på färjan (lugnt och fridfullt utan gung).

Väl i Kiel så skulle vi försöka hitta vägen till Bordesholm. Bosse hade printat ut en karta. Då de var två i bilen så skulle de ta täten. Redan vid först trafikljuset hängde de av mig (3 långtradare och ett antal personbilar kom emellan. Såg dem inte mer i Kiel. Stannade på en parkeringsplats och blippade in Bordesholm i min mobil. Den ledde mig sedan mycket snabbt och effektivt till hotellet i Bordesholm. Väl där hittade jag inte deras bil. Ringde till Bosse och Tommy och undrade var de var. De hade förvillat sig på fel sida av Kiel men var nu på väg söderut.

Samtidigt hade jag fått sms från Hasse som hade landat och nu var på väg med buss och tåg till Bordesholm. Då Bosse och Tommy anlänt tog vi en promenad ner till sjön och inspekterade faciliteterna. Mycket högt vattenstånd i sjön så BoSVs brygga låg mestadels under vatten. Där skulle det definitivt inte gå att segla.

Det fanns dock en mycket lång och fin bryggs ca 400 m därifrån med ett litet fik där vi senare kom att segla. 

På väg till hotellet meddelade Hasse att han var på väg promenerades mot hotellet alltså inte långt efter att vi andra anlänt. Fantastiskt jobbat av en entusiast (dock troligen kostsamt).

Då nu alla var samlade så drog vi ner till BoSVs klubbhus för att förbereda båtarna inför vägning och mätning av segel. Registrering och betalning av startavgift.

Vi traskade sedan bort till cafébryggan för en kort provsegling. Där fick vi sällskap av Heino Peters, en av de bästa tyskarna från senaste mötet i Kuhlingsborn.

På kvällen bjöds på grillparty i klubbhuset med god tillgång till öl.

Efter en stadig frukost på Hotel Carstens drog vi ner till skepparmötet. Vi var redan uppdelade i fyra grupper (röd, grön, blå och röd). Seglingsschemat i fickformat fick vi på skepparmötet. Det förutspåddes sydlig vind ca 5 m/s i medelvind. Regn under förmiddagen men senare uppsprickande molntäcke.

En hel del kollisioner i början som ställde till det inte bara för oss svenskar. Själv hamnade jag i en situation med två andra båtar och vi krokade ihop rejält.  Funktionärerna i följebåten hade fullt sjå att skilja oss åt. Jag utgick ur det racet. Under först blocket med tre seglingar för varje båt gick det mycket bra för Hasse och Tommy medan även Bosse hade problem med kontakt med andra båtar. Efter första blocket med tre seglingar så trimmade jag om till min normalt ganska lösa riggning. Det gick sedan mycket bättre.

Efter att samtliga seglat 2 block d.v.s. 6 seglingar bröt man för lunch. Vi blev serverade potatissoppa på caféet vid foten av bryggan. Det var en skön vilopaus efter intensivt seglande.

Mätta och belåtna seglade vi det tredje blocket så att samtliga seglat 9 seglingar. Härligare att segla i solsken men gjorde det svårare att runda kryssmärket som låg mitt i solblänket.

Utmattade efter en dags seglingar intog vi hotellet och duschade inför regattamiddagen på vårt hotell. Vi serverades en trerätters middag men stod själva för drickat. Efter en mycket trevlig middag drog de flesta hem. Heino Peters lockade oss med att ta en öl i baren så jag och Hasse hängde på. Vi kom ganska sent i säng men sov desto bättre.

Efter en stadig frukost begav vi oss ner till klubbhuset för dagens seglingar. Vinden var dock mycket starkare (ca 8 m/s i medelvind). Efter en lång stunds väntan i klubbhuset under en trevlig bildvisning från gårdagens seglingar beslutades att ställa in seglingarna och i stället förrätta prisutdelning.

På prispallen hamnade tre tyskar. Vinnare blev Jörn May, en kille under 50 år med en 83-åring på andra plats, Heino Haase. Trea blev Klaus Hass.

Vi svenskar belade 4:e, 5:e, 9:e och 13:e platserna (Hasse, Åke, Tommy och Bosse).

Då vi nu fick tid över innan färjan till Göteborg skulle avgå fick vi en massa tips av olika tyskar på hur vi skulle fördriva tiden. Det slutade med att vi bilade ner till Neumunster och besökte en jättelik modellutställning (tåg, bilar, båtar m.m.). Tågen var i majoritet. Dåligt med segelbåtar. Vi hörde att de skulle ställa ut en minifolka där, men vi kunde inte hitta den. Eter utställningen drog vi till Centralstationen i Kiel (nära färjan) och fikade och åt glass.

Väl ombord åt vi middag på restaurangen, lyssnade på musik i baren samt stöp i säng utmattade.

Bosse och Tommy tog norra vägen till Stockholm medan Hasse och jag åkte över Jönköping.

Samtliga anlände hem välbehållna och mycket belåtna med en fantastisk seglings-och social upplevelse med mycket gästvänliga tyskar.

Vi diskuterade med dem om att vi i Stockholm skulle försöka anordna tävlingar nästa år förslagsvis i september och eventuellt i Nynäshamn. Hasse F kommer att var funktionär vid DF-65ornas EM i Nynäshamn i år och kan luska vidare.

Åke

 

 SWE platser blev 4a, 5a, 9a och 13:e

Listan nedan ser förvirrande ut men vi var indelade i 4 grupper där två grupper möttes i taget (tyska modellen). Utomordentligt med bara 10 båtar på linjen i de stundtals mycket svåra förhållanden som var.

 

 

Nr Förnamn Efternamn 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Club Poäng Plac
20 Jörn May   3 1   6   2 1       1   1 1   3   BoSV 10 1
482 Heino Haase 1       4 1     1 2   4 6       2 1   12 2
13 Klaus Hass   1 5   2   4 2       3   5 3   1   PSV 1908 16 3
5 Hans Funke 2       1 3     7 1   11 3       6 2 SRSS 18 4
22 Åke Ljungqvist 11 5   8     1     3 3   2 4   1     SSK 19 5
372 Jörn Missfeldt     6 7   2   8 2   1       2 5   5 PSV 1908 23 6
345 Carsten Edinger     7 2   4   3 5   5       5 2   4 SCS 25 7
907 Robert Kuhns   4 4   5   3 7       2   3 11   4   SVT 25 8
21 Tommy Tegge   2 2   3   5 6       6   7 4   5   TBK 27 9
145 Heino Peters 7 7   4     7     4 8   1 2   3     SCN 28 10
57 Rainer Millies     8 3   7   4 4   2       11 11   3 PSV 1908 31 11
825 Hans G Friese 5 6   11     6     5 6   4 6   4     KYS 36 12
44 Bo Lindström     8 1   6   5 8   8       11 11   6 TBK 42 13
771 Christian Randig 3       7 5     11 11   5 7       8 8 BoSV 43 14
352 Bernd Ruckpaul     3 6   11   8 8   7       6 6   7 BoSV 43 15
872 Hans Grzemba 11       8 11     3 7   8 5       7 8 KSCH 46 16
918 Ruediger Rasmus 6 11   5     8     8 4   8 8   7     BoSV 46 17
7 Christian Diederich 4       8 8     6 6   7 8       8 8 BoSV 47 18

Hej mini-F seglare

Idag genomfördes ett genrep inför Tysklandsäventyret.  Åter seglade vi vid Ekudden i Djursholm. Vindstyrka ca 5 m/s på ost. Byarna låg väl på ca 8.

Hasse F lade banan innanför den ostligaste pontonen så vi fick på så sätt sjölä. Det var lite småkyligt med en temperatur på ca 4 grader. Mot slutet överraskades vi dessutom av en snöby.

Som vanligt två fikaraster. Vi lyckades få ihop 9 seglingar. Det var tätt i toppen. Bengt Ekstrandh seglade bäst och vann på 14 poäng med tre spikar.

Han seglade med god fart och mest disciplinerat och undvek därigenom närkontakter och strul.

Nästa segling efter Tysklandsresan är enligt programmet tisdagen den 24 mars.

Kallelse kommer.

Åke

Ekudden 2020-02-25                      
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tot Plac
SWE 28 Bengt Ekstrandh 3 3 1 4 4 2 3 1 1 14 1
SWE 22 Åke Ljungqvist 1 4 2 3 2 1 7 3 2 14 2
SWE 05 Hans Funke 2 2 3 1 5 3 5 2 3 16 3
SWE 21 Tommy Tegge 4 1 DNF 2 3 DNF 1 4 4 19 4
SWE 44 Bo Lindström DNF DNF 5 6 1 5 2 6 DNS 34 5
SWE 35 Arne Molander 5 5 6 5 6 6 6 5 5 37 6
SWE 16 Henrik Spångberg DNF DNS 4 7 7 4 4 7 DNS 42 7
SWE 30 Lars Eriksson 6 6 7 8 8 7 DNF 8 6 48 8

Vi hade kallat till extra mini-F segling på Ekudden idag den 11 februari för lite träning inför Tysklandsresan. Efter stormen Ciaras härjningar var nu vindstyrkan fullt hanterbar speciellt sedan vi lade banan vid den sydligaste pontonen. Nackdelen med det var att det blev mycket vridigt nära land vid kryssmärket. Då jag kom var Arne M på väg därifrån. Fick veta att han då han skulle kliva i den lilla roddbåten (Optimistjolle) ofrivilligt fick sig ett dopp. Han åkte hem till Åkersberga och bytte kläder. 

När vi skulle börja segla visade det sig att Göran inte var på humör. Svag röst i högt tempo. Telefonsamtal till Arne som fick skaffa nya batterier på vägen tillbaka. Vi träningsseglade lite under tiden vi väntade på honom. 

Då han anlänt och vi fikat klart startade vi seglingarna. Banan var lite kortare än normalt för att vi skulle få fler seglingar. Då vi kom igång senare än vanligt blev det dessvärre lite rumphugget då både Bosse och Hasse F var tvungna att avvika. Vi fyra som var kvar fortsatte dock en stund men vi betraktar dagens övning som träningssegling så ingen vinnare koras. Dock finns resultatet från delseglingarna presenterade nedan.

Nästa inplanerade segling är tisdagen den 25 februari.

Kallelse kommer.

Åke

Ekudden 2020-02-11                    
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
SWE 05 Hans Funke 2 1 1 4 1 2 DNS DNS DNS DNS
SWE 21 Tommy Tegge 5 5 DNF 3 2 6 2 2 2 3
SWE 22 Åke Ljungqvist 1 3 DNF 5 3 4 1 1 1 1
SWE 35 Arne Molander 6 6 3 6 5 3 3 4 3 4
SWE 37 Hans Bjurman 4 2 4 2 6 5 4 3 4 2
SWE 44 Bo Lindström 3 4 2 1 4 1 DNS DNS DNS DNS

Artikel i tidningen Stockholm Direkt se länk, sök där ev på "kappseglarna"

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/kappseglarna-som-styr-skutan-fran-land/reptaD!jA1tk7iobJF60bGjH@LEA/

 

Hej mini-F seglare. 

Idag seglade vi med Minifolkorna på Ekudden. För de blivande Tysklandsfararna var det en av två tillfällen att genrepa.  Tyvärr hade Dock hade Bosse problem med sin båt (elförsörjning?) så han kunde inte delta utan fungerade som enväldig domare. 

Då vi skulle lägga ut banan var det dåligt med vind. Inne vid pontonerna var det ingen vind alls så Hasse F lade banan ute vid ångbåtsbryggan vilket medförde lite samordningsproblem med skepparen på Kung Ring. Kung Ring lade till vid 4 tillfällen vid ångbåtsbryggan (enligt tidtabell). Vid ett tillfälle körde han med full fart över en av våra bojar och backade sedan tillbaka över en annan.
Vi försökte i alla fall segla den ursprungliga banan i den svaga vinden. Efter ett tag så kom det utlovade regnet. Det positiva med det var att det också kom vind. Dock från en helt annan riktning varför Hasse fick flytta banan till lite söder om ångbåtsbryggan. Vi körde några race på den nya banan men det blev lite tjurigt med vädret (vått och kallt) så vi bröt efter totalt 7 seglingar (en borträknad i resultatlistan).

Hasse F visade fin form inför Tysklandsresan och vann före Tommy. Kul att Lasse Eriksson var på plats med sin införskaffade SWE 30. Övning ger färdighet.

Nästa tillfälle att träna inför Tyskland är tisdag den 25 februari.  Kallelse kommer.

Åke

Resultat

Ekudden 2020-01-29                  
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 Tot Plac
SWE 05 Hans Funke 2 2 2 1 1 1 1 8 1
SWE 21 Tommy Tegge 1 1 7 3 3 3 4 15 2
SWE 22 Åke Ljungqvist 3 3 3 4 2 2 2 15 3
SWE 16 Henrik Spångberg 6 4 1 2 5 5 3 20 4
SWE 37 Hans Bjurman 4 6 4 5 4 4 7 27 5
SWE 35 Arne Molander 5 5 5 6 6 6 5 32 6
SWE 30 Lars Eriksson 7 7 6 7 7 7 6 40 7

Fyra seglare kom till Ekudden för att planenligt testa varandras båtar. Arne tog på sig att ro den gula jollen tvärs över viken till Västra Sveavikens Hamnförenings brygga med adress Skärviksvägen 4. Övriga deltagare tog sina bilar runt viken och inväntade Arne, ovetande om att vi lämnat en sent ankommen seglare på Ekudden som inte såg att vi höll på att lägga bana på andra sidan viken.

Vi seglade 9 seglingar och bytte flitigt sändare och båtar och kunde konstatera att i en lätt och byig vind så var båtarna ganska olika att styra. En båt hade för litet styrutslag samt långsamt styrservo som gjorde båten svårhanterad, vilket delvis kunde åtgärdas på bryggan. En båt hade glapp i styrlederna som gjorde båten orolig och svårseglad, glappet går att åtgärda hemma i verkstaden. En båt hade egen riggning som verkade snabb och kopierades direkt av de andra deltagarna.

Efter den kalla seglingsdagen (+3 grader) så återställdes den gula jollen med SRSS 5 bojar och linor till den vanliga platsen under eken med kätting.

M V H /SWE 05

Hej

Lite info från mini-F segling vid Ekudden den 16 oktober. Sex seglare var på plats med båtar för segling. Min båt SWE 22 skulle få ny roderaxel som Bosse tillverkat. Dessvärre hittade vi inte den nya roderaxeln. Bosse hade lagt den i vandringspriset för VM seglingarna. Men vi lyckades inte hitta den. Snäll som Bosse alltid är så erbjöd han mig att segla SWE 44. Jag tyckte dock att Bosse skulle segla och jag vara domare och protokollförare. Bosse propsade på att jag skulle segla och han sköta protokollet. Kul för mig att testa en annan båt. Trimmet är ju inte vad jag är van vid med allt löst (vant och förstag). Det visade sig att detta trim var helt fantastiskt. Båten bara forsade fram. Vindarna var svaga och växlande. Svag vind nära pontonen. Den vred mer mot norr från NO. Vi kom ännu mer i lä så Hasse flyttade banan längre ut i ”havet”. Möjligen något bättre. De två sista seglingarna kördes bara ett varv.

Vi fick dock ihop 9 seglingar med som vanligt två fikapauser. Bernt kom ner och tittade på. Han kommer att segla nästa gång. Lasse Eriksson en kompis och klubbkamrat till mig och Tommy (SSK) var där och tittade på. Han är spekulant på SWE 30. Med Bosses fint trimmade båt lyckades jag vinna. Tack Bosse!

Åkte med Bosse hem för att fixa roderaxeln. Det visade sig att den trots allt låg i vandringspriset. Nu är den monterad och båten klar för nästa segling. Kanske jag kommer att rimma om min egen båt. Vem vet?

Nästa seglingar torsdag den 31 oktober och onsdag den 6 november. Hoppas på fler deltagare då.

Åke

Ekudden 2019-10-16                      
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tot Plac
SWE 44 Åke Ljungqvist 2 1 1 1 1 3 2 1 1 8 1
SWE 05 Hans Funke 1 3 3 2 2 1 3 4 2 14 2
SWE 21 Tommy Tegge 3 2 2 3 3 5 1 2 4 16 3
SWE 35 Arne Molander DNF 4 4 4 4 2 4 3 5 25 4
SWE 16 Henrik Spångberg 4 5 5 5 5 4 5 5 3 31 5

Inte mindre än nio seglare hade hörsammat inbjudan och dök upp vid Österskärs brygga idag. Strålande sol och en västnordvästlig vind på ca 3m/s. Tommy Tegge kom med följebåt inklusive snurra vilket underlättade banläggningen. Jag och Tommy försökte få den så rättvis som möjligt. Efter viss kritik fick vi förlänga startlinjen.  Lasse Eriksson, som köpt SWE 30 var med för första gången. Han hängde med på kryssen men hade svårt att styra och skota på länsarna. Blir bra med lite träning. Under våra seglingar kom en hurtbulle och kasade sig i vattnet. Inte ett snabbt dopp utan han simmade omkring som en säl under frustande och glada tillrop ett helt race. Själva tyckte vi väl att det var skönare att lapa sol under de två fikapauserna vid borden på stranden. Vi borde kanske ha frekventerat restaurang/café Solbrännan vid stranden. Något att tänka på inför kommande seglingar vid Österskärs brygga. Det var tätt i resultatlistan. Jag och Tommy hade båda 11 poäng men jag hade en spik mer. 

Nästa segling onsdagen den 6 november. Då skall vi testsegla varandras båtar och få möjlighet att få sin egen båt intrimmad. Hasse F och Bosse är ju experter på att trimma. Mitt trim är kanske lite unikt med allt löst men det kanske passar någon mer än jag.

Så väl mött alla den 6 november. Ni som inte brukar vara med i vanliga fall har ju nu ett tillfälle att få hjälp att få fart på båten.

Kallelse med seglingsplats kommer senare.

Åke

Österskär 2019-10-31                      
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tot Plac
SWE 22 Åke Ljungqvist 1 3 6 4 2 1 1 2 1 11 1
SWE 21 Tommy Tegge 2 1 3 1 3 2 2 1 2 11 2
SWE 05 Hans Funke 3 2 1 5 1 3 3 3 3 16 3
SWE 44 Bo Lindström 4 5 2 2 7 7 4 DNF DNS 31 4
SWE 35 Arne Molander 6 4 4 7 6 6 7 4 4 34 5
SWE 38 Berndt Pråhl 5 6 5 6 5 5 6 6 6 38 6
SWE 16 Henrik Spångberg 7 7 8 8 8 4 5 5 5 41 7
SWE 37 Hans Bjurman 8 8 7 3 4 DNF DNS DNS DNS 50 8
SWE 30 Lars Eriksson 9 9 9 9 9 8 8 7 DNS 59 9

 

Den 25 september seglade vi vid Ekudden i Djursholm. En helt underbar seglingsdag med en vind på NO till ONO på ca 2-3 m/s och sol. Vi hade i onödan klätt oss alldeles för varmt för solen värmde faktiskt rätt ordentligt. Hasse F lade ut en bra kryss/läns bana som stod sig hela dagen utan att behöva korrigeras (bara några vrid fram och tillbaka). Banan låg parallellt med en av pontonerna så att det var lätt att promenera längs pontonen och hålla uppsikt över sin båt och underlättade manövrerandet. 

Min båt tappade dessvärre roderverkan redan innan Tune-up (tappen till rorkulten gick av). Bosse lovade att fixa ny tapp till nästa tävling. TACK! Jag fick nu agera starter och domare.  Berndt Pråhl och Charlie kom ner och visade sitt intresse som åskådare. Som vanligt hade vi två fikaraster (avnjöts i solskenet nere vid vattenbrynet). Bosse och Hasse F var mest framgångsrika på banan och hamnade på samma slutpoäng men Bosse hade fler spikar.

Nästa segling var planerad till 10 oktober men flera deltagare kan inte segla då. Vi återkommer snarast med nytt seglingsdatum.

 

Resultat:                        
Ekudden 2019-09-25                      
Båt nr: Skeppare 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tot Plac
SWE 44 Bo Lindström 1 1 1 6 DNF 3 3 1 1 11 1
SWE 30 Hans Funke DNF 2 2 1 2 1 1 4 2 11 2
SWE 21 Tommy Tegge 2 3 3 2 1 5 5 6 4 20 3
SWE 28 Bengt Ekstrandh 3 5 4 3 3 2 4 3 3 21 4
SWE 35 Arne Molander 4 4 5 5 4 4 2 5 6 28 5
SWE 16 Henrik Spångberg 5 6 6 4 DNF 6 6 2 5 34 6
                         
Åke                        
Joomla Template by Joomla51.com