Söndag 30 mars var seglingarna inställda på grund av för hård vind/stora vågor i seglingsområdet. /Thomas E

Lars E har meddelat den mycket tråkiga nyheten att en Maltesisk seglare avled under förmiddagen idag 29 mars. Regattan avbröts för dagen. /Thomas E

Malta rapport 28 mars,

Resultat för dag 1 finns här . Brunte ligger på en stark 3:e plats.

 

Malta rapport 26+27 mars,

Som sagts tidigare så hade vi ju varken båtar, riggar eller fenor n är vi vaknade dag två, så segling var uteslutet. Vi drog därför mangrant in till Valletta, huvudstaden på ön. Mycket vacker och trevlig stad med bra priser på allt från goda cappucinos till färgglada kläder, gruppen inhandlade avsevärda kvantiteter av båda delarna. Flera av de andra tog två häst droskor genom staden medan jag stack ut till flygplatsen för att möta min fru. När jag ändå var där så passade jag på att undersöka hur det gick med bagaget, svaret blev ”alla väskor utom en har kommit och i morgon så kommer det nog inga väskor alls för det är flygstrejk i Tyskland nu”.

Spekulationerna om vem som skulle stå utan fena var inte speciellt kul, men turen i oturen var att väskan som inte kom fram tillhörde Anette, Toms fru. Väldigt tråkigt för Anette, men Vallettas shopping hjälpte nog lite grand. Men åtta grabbar kunde glada i hågen börja montera ihop sina små ”fartmonster” i pur lättnad över att ha alla grejor.

Morgonen dag tre grydde med strålande sol, dock ej T-shirt väder, till och med Brunte fick lov att erkänna att det var lite kallt i kortbrallor. Torsdagen var dagen för träning och registrering, vilket i det här fallet betydde 99% tyräning då registreringen endast innebar betalning av startavgift. Träningen började med rigg två, till och med underkant rigg två. Känslan var att alla svenskarna gick väldigt bra med tvåan i den ökande vinden. Efter ett par timmars seglings så hade vinden ökat så pass att det var dags för rigg tre. För Stefan var detta rätt trist då han inte hade någon rigg tre och för mig var det väldigt spännande då jag aldrig seglat med min. Brunte och Tom hittade snabbt farten med lillriggen, själv insåg jag likt flera andra att trean är enormt svår att segla med. Alla båtar är mer eller mindre fallgiriga med denna rigg så man måste i stor utsträckning styra båten upp mot vind i varje våg. Men kul var det att se båtarna tokrusa på undanvinden där flera till och med lyckades broacha.

Personligen så hoppas jag innerligt att prognoserna mildras något så att jag slipper kappsegla med trean, jag är inte halvvägs till rätt fart med den lilla rackarn. Bäst fart på banan över huvud taget hade nog Hubbe Gilisen med sin otroligt snygga och innovativa Ace 4, men god tvåa var nog vår egen Brunte! Även Tom har riktigt bra sprutt i lådan. Så det lovar gott för åtminstone Brunte i morgon och vi andra får försöka lyfta oss ett litet snäpp, för det är inte mycket som saknas.

                             /Bosse

 

Malta rapport 25 mars,

Avfärd från Bruntes varv 06.00 mot Arlanda, gott humör och gott mod. Väl på Arlanda visade det sig att de befarade ”charter hordarna” inte hade infunnit sig och att köerna var obefintliga, väldigt skönt då det gav gott om tid för vår något oortodoxa och krångliga incheckning av båtar och riggar som tar lite tid. Ett tipps när det gäller val av ”billigaste biljett” är här att noga kolla vad det kostar att få med sig alla grejor, det skiljer tusenlappar i kostnader för båtar och rigg fodral mellan bolagen.

Väl ombord på planet på Arlanda meddelas det i högtalaren att vi blir 10 minuter försenade för att tyngdpunkten hamnade fel efter att bagaget lastats, så det måste lastas om. Kan det ha varit våra grejor!?

Men vi hade en snabb pilot som lätt flög in den förseningen så att vi faktiskt landade i tid i Frankfurt, vi var ju lite nervösa då vi var bokade med bara 45 minuter mellan flygen.

Men nere på Malta slår undertecknad på sin telefon som vänligt men bestämt i ett SMS från Lufthansa påpekar att fyra av mina fyra kollin inte kom med flyget från Frankfurt! ”Men va f…n”, inga båtar, riggar, verktyg, inget als! Bara att gilla läget och att utnyttja att SMS’et ändå gav en tjuvstart till ”förkommet bagage kön”. Väl där så frågade jag om det var fler bagage som var sena och det visade sig att hela gruppens väskor med mera stod kvar i Frankfurt. Riktigt surt, men vad gör man. Taxin var på platts och vi kunde konstatera att det fans plats för oss alla tolv, men bagaget, om det kommit, aldrig hade gått in.

Efter en 45 minuters guidad tur över Malta, guidningen fick vi ta antingen vi ville eller ej, var vi framme på hotellet och kunde bara beskåda vindsurfarna fräsa runt på viken i perfekt seglingsväder i överkant av rigg 2, hade varit kanon att få gå ner o känna lite på grejorna….

I stället graderade vi upp os till ”all inclusive”, fick ett lila ”åkband” och satte oss i baren, inte alltför deppiga ännu. Vi hoppas ju fortfarande på att grejorna kommer i morgon efter middag, det lovades till 99%.......

Vi återkommer i morgon och då förhoppningsvis med goda nyheter efter att vi både handlat kul grejor för pengarna vi får för vårt förlorade bagage och en lite seglingsrunda efter att vi fått våra båtar, men det återstår som sagt att se.

To be continued…….

                             SWE 43 Bosse