Här kommer rapport från Claus över avslutningsdagen:

Redan på fredagen ökade vinden och vred mot väst vilket betyder rakt in mot land. Seglingsledaren beslöt därför att skjuta lördagens seglingar med målsättning att starta kl.11.00 När vi kom till seglingsområdet på lördag morgon trodde vi knappast att det skulle bli några seglingar: dyningen rullande in i seglingsområdet och slog långt upp på land.

 Istället tog 59:an och 43:an ut sina båtar på en liten fotosession och hade skoj.

Efter en stund kallades vi ändå till dagens första heat och vi lyckades genomföra två race på korta och svåra banor med ström, dyning och "sug" vid några rundningsmärken. Vi kunde bara uttnyttja kanske en fjärdedel av seglingsområdet och det svors en del men samtidigt var det också lite kul att segla så tätt och nära kontrollområdet.

Efter seglingarna dracks det några öl och vi slutade med ett bad i seglingsområdet. Vi packade sedan våra båtar och deltog i en enkel prisutdelning  vilket markerade avslutningen på det elfte IOM VM. Vi är nu redo att åka hem och jag misstänker att alla är mätta på IOM segling för att tag framöver. Vi har massor av bilder, film och minnen som tas med hem till Sverige och vi ska förstås dela med oss av allt vid lämpligt tillfälle.

Vi återkommer också med en liten sammanfattning och reflektioner kanske redan på söndag kväll. Hälsningar, Claus SWE 14

 

Rapport 18/10: (femte seglingsdagen av sex)

Dagen började 1 timme tidigare med första start kl. 08.00 eftersom man var orolig för starkare väst vindar och mer vågor som kommer in på seglingsplatsen. Detta kom under eftermiddagen men vi hann med att få uppleva både regnskurar och svagare vindar innan den kom.
 

Håkan SWE 118 hade en av sina bättre dagar och gick upp till A-heat där han höll sig kvar ett tag. Till allas glädje rundade han som första båt i andra seglingens första kryss och var nära att slå Claus SWE 14 och Bruntes SWE 98 tangerade rekord i A-heat med en 4:e plats.
 
Verkligheten kom dessvärre ikapp honom på andra kryssen och han föll tillbaka något och så småningom hamnade han i B-heat när detta var över. Vi får säga att Håkan trots detta var dagens Svensk och tillsammans med Claus den enda Svensk att nå A-heat denna dag. Jocce SWE 59 och Brunte var ganska jämna och pendlade mellan B och C medan Bosse SWE 43 hade lite materiella problem och hade sin sämsta dag så långt i detta VM. 

Avslutningen på dagen bjöd på stora vågor, rigg 2 och mycket strömmar som gjorde seglingarna både spektakulära och roliga att segla :)

Jocce, SWE 59

 

 

Rapport 17/10:

 
Till vår förvåning startade dagens första heat på utsatt tid, dvs kl 09.00. Vi började dagen i lätta vindar som ökade till medium rigg 1 för att i slutet av dagen minska till tidvis superlätt bris, knappt seglingsbart. Säga vad man vill, Eldad Amir, seglingsledaren med tre OS-starter har lyckats väldigt väl med att lägga rättvisa banor ... och det är inte lätt i den förhållandevis trånga "lagun" som vi seglar i.
 
 
Om det var Brunte SWE 98, som var stjärna i tisdags så tändes en ny stjärna idag: Claus SWE 14 tog sig för första gången sig upp i ett A-heat och har lyckats stanna där hela dagen. Till allas vår stora glädje kom även Jocce SWE 59 upp i ett A-heat. Därmed har alla svenskar varit uppe i A-heat..... inte dåligt när man betänker vilka andra som normalt sett håller till i A-heaten.
 
 
För att förstå hur det svänger så har Brunte fått kämpa desto mer idag med protester,  för att inte tala om Bosse SWE 43 som seglat runt med plastpåsar och även en repstump runt kölen i ett heat.... alltså inte ett snöre....ett rep! Men det är inte dagens resultat som räknas, det gäller att få ihop en hel veckas segling, d.v.s. mycket kan fortfarande hända. När dagen var slut plockades pontonbryggor upp och kapell lades över rib-båtar, nu förbereds lagunen för (ännu) högre vågor än vad vi såg häromdagen. Prognosen talar om 15 knops vind och dyning rakt in i seglingsområdet (=brottsjöar?). Vi är kallade till segling kl. 08:00 fredag morgon, antagligen för att vinden förväntas öka under dagen.
 
En allra högst personlig reflektion för att runda av dagens rapport: När allting är jobbigt, tungt och motigt: Det gäller att aldrig tappa hoppet. Igår när vi besökte Jerusalem fick vi möjlighet att vid "klagomuren" skriva en lapp med önskan till Gud. Jag skrev en lapp med min önskan som stoppades in en spricka i muren och alla dessa tusen lappar samlas ständigt ihop och sparas till eftervärlden, det blir miljoner lappar per år..... Jag bifogar en bild av min lapp innan den stoppades in i en spricka (och det var flera IOM seglare som skrev lappar....
 
 
Till sist, Ikväll bjöds svenskar tillsammans med många andra på en fantastisk middag en bit ifrån kibbutzen av Gary Boel från USA: Vi blev så upprymda att alla nu ska till San Fransisco och segla nästa år...

SWE 14 Claus

 

 

Rapport 16/10:

Idag har vi haft lay-day och varit på guidad tur till Jerusalem, lite väl mycket sandsten men ändå kul att ha varit där och dessutom hunnit lägga önskelappar i klagomuren. Man kan gissa att det var önskningar om bättre placeringar på vissa av dem.

Under gårdagens seglingar lyckades undertecknad ta sig i kragen och hoppa fram o åter mellan A och B heat, men det hamnade helt i skuggan av dagens stora hjälte som var Brunte. Han satte nytt ”svenskt rekord”  genom att dels hålla sig kvar i fyra raka A-heat och dessutom komma fyra och femma i dem, vilket betyder att han hade ledningen flera gånger och gick i mål före några gamla världsmästare.

Vädret var ganska speciellt med mycket svag vind på morgonen som långsamt ökade under dagen, det som kom till under gårdagen var rejäl havsdyning. Tvåmetersvågor som bröt över det låga revet och ibland rullade ända in i hamnen. Håkan råkade komma några tiotal meter för långt ut och blev slukad av en jättevåg som på några sekunder slungade hans båt sidledes 30 meter över hela revet ända in i hamnen, utan att slå i någonstans! Nästan så man blir religiös här i det heliga landet.

Genomgående kan man nog säga att vi absolut har fart så det räcker i våra båtar, speciellt när det blåser över 2 m/s. Man kan också konstatera att Kantunen inte är märkvärdigt snabb, men ändå ligger de före oss! Det beror helt enkelt på att de Kroatiska seglarna seglar otroligt bra och att vi gör alldeles för många misstag, det Brunte har lyckats med är att plötsligt segla med lika få misstag som många av de bästa och då kommer han fyra femma, med samma båtfartfart som tidigare.

Att vara med på ett VM har för mig varit väldigt positivt, inte bara att det är så spännande att segla i den här miljön utan även att sitta på kvällarna och dricka ett par öl med toppgubbarna är oerhört roligt och lärorikt. Dessutom är alla otroligt villiga att bjuda på kunskaper och erfarenheter, fler borde helt enkelt prova på!

Några som  tagit fasta på detta är paret Berndt och Birgitta Pråhl som tillsammans kommit ner o hälsat på för att både se VM och dessutom fira sin femtionde bröllopsdag! Tillsammans med dem kom även vår gamla eldsjäl Magnus Tornblad. Då förstår ni kanske hur rolig stämning det är härnere när man kommer ner utan båt bara för allt det andra roliga.

SWE 43 Bosse

 

 

Rapport 15/10:  VM seglingsdag nr 3.

Efter att ha fått ordning på båten hade jag höga förväntningar igår men fick verkligen kämpa!
Blev i ett heat utsatt för babordsbåtar tre gånger på första kryssen varav en gång ordentligt så att jag kastade runt och fastnade i vindögat.

I sista b-heatet för dagen startade jag perfekt men en båt som tjuvstartat föll bara av rakt ner på mig och så var man sist efter att ha vänts ner mot mållinjen av den andra... Nåja, båten går hur bra som helst och halva regattan kvar!

Jag upplever att alla våra båtar går lika fort som dom bästa, framförallt på länsen. Gary, USA 71, (den andra Cheinzen) har bara seglat IOM i två år men vill se hur duktig han kan bli. Har varit med på alla rankingseglingar vilket betyder många flygresor i USA (har uppenbarligen tillräckligt god ekonomi.

Bosse skulle skriva rapport igår men det var stressigt med regelkurs och pianobar i det fria därefter.

Hade inte så många bilder, det var bleke på morgonen, därav bilden med hängande flaggor.
Vi filmade en del igår och jag hoppas att vi har lite bra film med oss hem!

Dags för frukost nu!
Hälsningar,
Claus

Från Brunte kommer rapport här:

Seglingen är tusan så lurig! En sekund sen i starten och man åker ner i B, men jag är jätteglad ändå över dagens resultat. Inte var dag jag har den förmånen att segla ett B-heat för att sedan toppa med 4 st A-heat. Smakar gott!

Håkan har verkligen lyft sig ordentligt. Han har riktigt bra båtspeed, seglar som en kloker man och kan se framtiden an med många bra resultat i pipen. Jocce är oxå på G. Igår så lade vi många timmar på hans rigg och Bosse byggde även om hans båt lite. Resultatet... En mer harmonisk låda som genast visade sig mer på bettet. Vi gläds alla åt hans uppåtgående i resultatlistan.

Bosse och Claus har haft lite stolpe ut idag, men dom har förbannat fin båtfart, så håll i Er gubbar, dom är på G. Nu har vi ledig dag i morgon med tur in till Tel Aviv och Jerusalem. På eftermiddagen kommer våra kamrater Magnus Tornblad och Berndt Pråhl ner för att insupa det senaste som gäller för denna klass.

I kväll har vi varit på "cocktail" sporrat av Lorna & Graham Bantock. Kanonkväll med jättefint olika snittar och fria drinkar.

Stay tuned!    /)/)Brunte/)/)

 

Rapport 14/10:  VM dag 2 - SWE 118 rapporterar

En ny dag med möjligheter - och vem tror ni tog den möjligheten?
En dag som började i C heatet och efter två bra seglingar så fick jag äntligen känna på att segla ett A-heat. Tyvärr räckte inte mina erfarenheter för att stanna kvar i A heatet. Snabbt nere i D åter efter ytterligare fyra seglingar.

 98:an i ledning

Hur har det nu gått för övriga pojkarna - Claes och Bosse har pendlat mellan C och A med som ni säkert kan förstå när ser bilderna hur tuffa förutsättningar med vågorna och vindriktning. Claus har varit i B från dagens början för att efter maskinfel hamna i D heat. Jocce började i D heat och har haft en tung dag med endast ett  besök i ett C heat.

Brytande sjö mitt i banan

Bosse var för dagen bäst med en 11:e plats i A, tätt följd av Håkan som kom 12:a och Claes som kom 13:e vid våra besök i A heaten. 
Dagen avslutade inte i baren utan i verkstadstältet med reparation av Claus båt och trimning av Jocce båt "Team building"

43:an jagad av Fransos

En hjälte på väg upp

Hälsningar Håkan Lundquist

  

Rapport 13/10

 

Close race, Brunte i lä på väg att runda offset märket under A-heat 

 

Äntligen startar VM.  Dag1!

Dagen startade i lättare vindar med kval heat A-D och samtliga Svenskar var bra med trots hård konkurrens i sina heat Jocce, Bosse och Claus startade i D först och Claus och Jocce direkt till B och Bosse till D. Brunte och Håkan startade i sista heatet där Brunte gick till C och Håkan till D. Sedan gick det sämre för några och lite bättre för andra. Jocce tappade flytet och åkte ner i D och Håkan överraskade med att klättra upp tillsammans med Brunte och Bosse till B. Under dagen genomfördes 4x4=16 heat och även om de sista genomfördes under lite svåra omständigheter på en gungande ponton brygga och en startlinje som var svår att se så kan man sammanfatta dagen som en bra första dag från arrangören och en stark vilja att få till bra segling.
 
 
 
After sail med halva svenskgänget efter en lång dag :)
 
 
Man kan sammanfatta första dagen med ett hyggligt men inte riktigt bra resultat, vi kämpar vidare och hoppas på mer flyt och vind under veckan! Se resultatlänk ovan.
 
 

 

Sista två heaten kördes från en ponton brygga som var lite vinglig till mångas missnöje, men en ny erfarenhet

 

Hälsningar / Jocce

 

 

Rapport 12/10 - Lördag

Laddade inför morgondagens allvar

 

Idag har vi spenderat hela dagen i seglingsområdet och i tältet där vi vår utrustning och båtar har plats med bänkar och eluttag. Vi upptäckte att vi hade en del meck med riggar som vi inte var nöjda med. SWE 59 låg på operationsbordet länge för att få ordning på allt innan Jocce och vi andra var nöjda. Här pratar vi alltså teamspirit! Mycket segling blev det också på utlagd träningsbana och med Bosse:s svenska startsekvens i mobilen som numera förstås av alla nationaliteter.

Det har som vanligt varit sol, idag lite svagare vindar vilket inneburit att det varit skönt att ta ett dopp som enklast görs i sjösättningsområdet, en långgrund sandstrand där man helt enkelt kliver ut i vattnet med båten. Självförtroendet är ganska högt i det svenska laget efter att ha seglat mot flera av toppbåtarna idag men det var ju bara träning.

På kvällen deltog vi i den officiella öppningsceremonin i kibbutzen’s amfiteater. Det var vin, liten orkester och många tal av diverse potentater. Ingen tvekan om att Israel satsar på att vi ska känna oss välkomna! Kl. 20:45 var det dags för skepparmöte med många och långa diskussioner om praktikaliteter och alla möjliga regler, allt som oftast i en ganska ansträngd stämning. Seglingsledaren var tvungen att påminna oss om att vi var här för att ha kul tillsammans!

Ja, nu är VM invigt och söndag kl.10.00 är det dags för varningssignalen till det första heatet. Det blir tydligen fyra heat med 6 boat promotion. Nu är det upp till bevis för det laddade svenskteamet!

Hälsningar Claus.

Bild från imätningen. Klara att köra! Foto Hanneke Gillisen

 

Rapport 11/10 - Fredag

Rutinerna börjar sätta sig: Frukost kl. 08:00 serverades i kibbutzen's matsal och därefter gick vi för att titta till våra små båtar. Vi fick då möjlighet att anmäla oss till Israel's öppna mästerskap som skulle starta kl. 12:00. Sagt och gjort, alla svenskar betalade anmälningsavgift och var startklara vid utsatt tid.

Vi insåg snabbt att Israelerna inte har samma rutin som oss i Sverige för hur en regatta ska anordnas. Hursomhelst kl 13:00 var dom äntligen klara, det dags att starta den första seglingen och med 22 båtar anmälda innebar det heatsegling. Väderförhållanden är enkla att förklara: sol, sol, sol (inga moln siktade ännu) och vind som mitt på dagen legat runt medium etta för att sedan öka till tvåa eller som idag, gränslandet mellan etta och tvåa de sista 3-4 heaten. Mest Israeler, men några amerikaner ett par holländare, Sören A, DEN 93 och så förstås 5 svenskar!.

Hur det gick: Sören (DEN) vann följd av Oren Boker (ISR), Craig Smith (USA) och så Bosse J (SWE) på fjärde plats... inte så tokigt!  Vi lärde oss mycket...stay out of trouble! ...marginalerna mindre med många riktigt duktiga seglare men kul att se hur snabba våra båtar var speciellt på länsen ... lyckligast nog Bosse som tyckte att vi flög fram på länsarna ... ja, och det gjorde vi faktiskt. Brunte fick ett vant avslitet i sista seglingen men manöverarade med bravur resten av seglingen i mål utan vant på ena sidan! Resultatet finns här.

Nåja, någurlunda nöjda och trötta samlades vi på stranden  kring några öl i strandstolar  i skuggan av stora tält för eftersnack och prisutdelning. Så småningom vandrade vi längs den underbara stranden tillbaka till vårt hotell i solnedgången för att duscha och avnjuta en middag tillsammans. Och VM har inte ens börjat ännu!

Hälsar SWE 14 Claus

Rapport 10/10:

Fakiren skulle ta oss från Sverige ner till Israel och Tel Aviv. Säkerhetskontroller var lite större än vanligt, uppe i Sverige, men väl här nere så rann allt på i ett rasande tempo och plötsligt satt vi i bilen som arrangörerna skickat för att hämta oss. Toppklass.

Vi bor på kibbutz och det andas segling över hela området. Gröpet... Sisådär... Men vi klagar inte på ngt sätt. Vattnet är väldigt salt och seglingsområdet helt ok. Här nere är det +30 och vi har haft en första kanonfin träningsdag med ca 10-15 träningskör. Svenskarna går bra. På morgonen så var det lätta vindar och rig A, efter lunch så bytte vi till rig B. En rolig sak är när vi för en vecka sedan seglade SM, ja då är alla konkurenter, men nu är det helt annorlunda. här är vi ett team, som verkligen hjälper varandra med allt. vi skall lyfta oss alla. Vi är laddade, inmätta och klara.

Vår vän Sören från grannlandet är oxå i stöten, förbannat mycket i stöten. Visade idag att han är intresserad av topp 10, minst...  I övrigt så dimper dom ner nu alla stjärnor, från när och fjärran. Nu till duschen för en efterlängtad dusch och sedan puten. På återbördande inom kort.

Brunteboj ombord på 98an